본문 바로가기

1_____PPLE/Korean Textbook 1 (2202-)

PPLEB013. 1-3 Past Tense A/V-았/었어요 - 220502MON

PPLEB013. 1-3 Past Tense A/V-았/었어요 - 220502MON

PPLEB013. 1-3 Past Tense A/V-았/었어요 - 220502MON

교재 페이지 49-51
Unit 1. Tenses - 03 Past Tense A/V-았/었어요

 

 


03 Past Tense A/V-았/었어요

과거 시제 - Adjective (형용사) / Verb (동사) -았/었어요



1981년 3월 5일에 태어났어요.
(The baby) was born on March 5, 1981.

2004년 2월에 대학교를 졸업했어요.
I graduated from college in February 2004.

작년에 결혼했어요.
We got married last year.

 


** Grammar Focus


The past tense form of adjectives and verbs is formed by adding -았/었 to their word stems.

When the word stem ends in the vowel ㅏ or ㅗ, -았어요 is added,
and when it ends in any other vowel, -었어요 is added.

For verbs and adjectives ending in 하다, -였어요 is added to form 하+였어요. which is then shortened to 했어요.

In the case of the formal polite style, -았/었습니다 and 했습니다 are used.

* Word Stem Ends in ㅏ or ㅗ
앉다 + -았어요 -> 앉았어요.

* Word Stem Ends in Vowel Other than ㅏ or ㅗ
먹다 + -었어요 -> 먹었어요.

* Word Ends in 하다
공부하다 -> 공부했어요

* Base Form - 았어요
보다 - 봤어요
만나다 - 만났어요
닫다 - 닫았어요
팔다 - 팔았어요
잡다 - 잡았어요
모르다 - 몰랐어요 (irregular form)

* Base Form - 었어요
씻다 - 씻었어요
쓰다 - 썼어요 (irregular form)
있다 - 있었어요
열다 - 열었어요
줍다 - 주웠어요 (irregular form)
부르다 - 불렀어요 (irregular form)

* Base Form - 했어요
청소하다 - 청소했어요
입학하다 - 입학했어요
운동하다 - 운동했어요
요리하다 - 요리했어요
숙제하다 - 숙제했어요
게임하다 - 게임했어요

* 이다
Vowel Ending - 였어요 : 간호사였어요
Consonant Ending - 이었어요 : 학생이었어요
* 아니다
Vowel Ending - 가 아니었어요 : 간호사가 아니었어요
Consonant Ending - 이 아니었어요 : 학생이 아니었어요

 


** In Conversation


어제 뭐 했어요?
What did you do yesterday?
공부했어요.
I studied.

토요일에 영화를 봤어요?
Did you see a movie on Saturday?
네, 봤어요, 재미있었어요.
Yes, I saw a movie. It was interesting.

주말에 뭐 했어요?
What did you do over the weekend?
음악을 들었어요.
I listened to music.

 


** 이번주 연습 문제 (0502월-0508일)

 


This week's practice - On Your Own
What did Carol do this week?
Refer to the calendar and choose the appropriate word from below to fill in each blank using -았/었어요.

[보기]
가다 만나다 맛있다 먹다 보다 부르다
사다 싸다 아프다 재미있다 청소하다

12월
7일 일요일 : 친구, 피자
8일 월요일 : 백화점, 구두
9일 화요일 : 병원
10일 수요일 : 노래방, 노래
11일 목요일 : 청소
12일 금요일 : 영화
13일 토요일 : 오늘

* 12월 7일
(1) 친구를 ____.
(2) 피자를 ____.
(3) 피자가 _____.

* 12월 8일
(4) 백화점에 ___.
(5) 구두를 ___.
(6) 구두가 ____.

* 12월 9일
(7) 머리가 ____. 병원에 갔어요.

* 12월 10일
(8) 노래를 ____.

* 12월 11일
(9) ____.

* 12월 12일
(10) 영화를 ___.
(11) 영화가 ______.



(Easier version)

* 12월 7일
(1) 친구를 ____. (만나다)
(2) 피자를 ____. (먹다)
(3) 피자가 _____. (맛있다)

* 12월 8일
(4) 백화점에 ___. (가다)
(5) 구두를 ___. (사다)
(6) 구두가 ____. (싸다)

* 12월 9일
(7) 머리가 ____. 병원에 갔어요. (아프다)

* 12월 10일
(8) 노래를 ____. (부르다)

* 12월 11일
(9) ____. (청소하다)

* 12월 12일
(10) 영화를 ___. (보다)
(11) 영화가 ______. (재미있다)

반응형