본문 바로가기

1_____PPLE/Korean Textbook 1 (2202-)

PPLEB101 20-1 A/V-(으)ㄴ/는지 - 230327MON

PPLEB101 20-1 A/V-(으)ㄴ/는지 - 230327MON

PPLEB101 20-1 A/V-(으)ㄴ/는지 - 230327MON

교재 페이지 296-298

Unit 20. Confirming Information - 1 A/V-(으)ㄴ/는지

 

1 A/V-(으)ㄴ/는지

Adjective (형용사) / Verb (동사) -(으)ㄴ/는지



명동에 어떻게 가는지 알아요?

Do you know how to get to Myeongdong?

 

저 분이 누구인지 모르겠어요.

I don't know who that person is.

 

어제 무엇을 했는지 생각이 안 나요.

I can't remember what Idid yesterday.



** Grammar Focus

 

-(으)ㄴ/는지 is a connective ending used when connecting a clause requiring additional information to the following verb. It corresponds to 'who/what/where/when/how/whether + Clause' in English.

It generally precedes one of the following verbs: 알다 (to know), 모르다 (not to know, be unaware of), 궁금하다 (to be anxious or curious about), 질문하다 (to ask a question, to inquire), 조사하다 (to investigate), 알아보다 (to look into, to recognize), 생각나다 (to recall, to remember), 말하다 (to speak, to say), and 가르치다 (to teach).

 

• 내일 날씨가 좋아요. 나빠요? + 알아요?

→ 내일 날씨가 좋은지 나쁜지 알아요?

Will tomorrow's weather be good or bad? + Do you know?

→ Do you know whether tomorrow's weather will be good or bad?

 

• 명동에 어떻게 가요? + 가르쳐 주세요. → 명동에 어떻게 가는지 가르쳐 주세요.

How do you get to Myeongdong? + Please tell me.

→Please tell me how to get to Myeongdong.

 

For present tense adjectives, when the stem ends in a vowel or ㄹ, -ㄴ지 is added, and when it ends in a consonant, -은지 is added.

For present tense verbs, -는지 is added to the stem.

For past tense adjectives and verbs, -았/었는지 is added while for future tense verbs, -(으)ㄹ 건지 is added.

 




** In Conversation

 

A 제이슨 씨가 병원에 입원했어요. 어디가 아픈지 알아요?

A Jason is in the hospital. Do you know what's wrong?

B 글쎄요. 저도 어디가 아픈지 모르겠어요.

B Hmm. No, I don't know what's wrong.

 

A 여보, 우리 아들이 지금 공부하고 있어요?

A Dear, is our son studying now?

B 방에 있는데 공부하는지 자는지 잘 모르겠어요.

B He's in his room, but I don't know if he's studying or sleeping.

 

A 이거 제가 만들었어요. 드셔 보세요.

AI made this. Please take a bite.

B 와 맛있어요. 이거 어떻게 만들었는지 가르쳐 주세요.

B Wow, this

Please tell me how you made



** Check It Out!

 

-는지 is used in the following forms.

 

1. Interrogative + Verb-(으)ㄴ/는지

 

• 우리 아이가 방에서 무엇을 하는지 모르겠어요.

I don't know what our son/daughter is doing in his/her room.

그 사람이 어느 나라 사람인지 알아요?

Do you know what country that person is from?

 

2. Verb 1-(으)ㄴ/는지 Verb 2-(으)ㄴ/는지

 

• 우리 아이가 방에서 자는지 공부하는지 모르겠어요.

I don't know if our son/daughter is sleeping or studying in his/her room.

• 그 사람이 일본 사람인지 중국 사람인지 알아요?

Do you know if that person is Japanese or Chinese?

 

3. Verb 1-(으)ㄴ/는지 안 Verb 1-(으)ㄴ/는지

 

* 우리 아이가 공부를 하는지 안 하는지 모르겠어요.

I don't know if our sor/daughter is studying (or not).

• 그 사람이 일본 사람인지 아닌지 모르겠어요.

I don't know whether that person is Japanese (or not),



** 오늘의 연습 문제

Today's practice - On Your Own

What do you know about this person? Use -(으)ㄴ/는지 to ask questions about him.

 

(1)

A 이 사람이 ____________ 알아요?

B 네, 알아요. 제이슨 씨예요.

-> 누구인지

 

(2)

A 제이슨 씨의 나이가 ____________ 모르겠어요.

B 제이슨 씨는 22살이에요.

-> 몇 살인지

 

(3)

A 제이슨 씨가 ____________ 알아요?

B 네, 알아요. 작년에 한국에 왔어요.

-> 언제 한국에 왔는지

 

(4)

A ________________________?

B 네, 알아요. 한국대학교에 다녀요.

 -> 어느 학교에 다니는지 알아요?

 

(5)

A 무엇을 ____________ 말해 주세요.

B 제이슨 씨는 노래하고 운동을 좋아해요.

-> 좋아하는지

 

(6)

A 여자 친구가 있는지 ____________ 궁금해요.

8 제이슨 씨는 여자 친구가 있어요.

A …….

-> 없는지



 

 

반응형