본문 바로가기

1_____PPLE/Korean Textbook 1 (2202-)

PPLEB062 8-1 V-고 싶다 - 230216THU

PPLEB062 8-1 V-고 싶다 - 230216THU

PPLEB062 8-1 V-고 싶다 - 230216THU

교재 페이지 182-183

Unit 8. Expressions of Hope - 1 V-고 싶다

 

1 V-고 싶다

Verb (동사) -고 싶다



한국말을 잘 못해요. 한국말을 잘하고 싶어요.

I can't speak Korean well. I want to speak Korean well.

 

가족을 2년 동안 못 만났어요. 가족이 보고 싶어요.

I haven't seen my family for two years. I want to see my family.

 

딸기를 먹고 싶어요.

I want to eat strawberries.



** Grammar Focus

 

-고 싶다 expresses the wish or hope of the speaker and corresponds to want to' in English.

-고 싶다 is added to verb stems.

If the subject is in the first or second person, then -고 싶다 is used, but when the subject is in the third person, then -고 싶어하다 is used.

(See also Check It Out!)

 

사다 + -고 싶다 → 사고 싶다

읽다 + -고 싶다 → 읽고 싶다

 

*Base Form / -지 않아도 돼요

가다 / 가고 싶어요

보다 / 보고 싶어요

만나다 / 만나고 싶어요

만들다 / 만들고 싶어요

울다 / 울고 싶어요

받다 / 받고 싶어요

먹다 / 먹고 싶어요

결혼하다 / 결혼하고 싶어요

듣다 / 듣고 싶어요

눕다 / 눕고 싶어요

 

** In Conversation

 

A 뭐 마시고 싶어요?

A What do you want to drink?

B 졸려요, 커피를 마시고 싶어요.

B I’m sleepy. I want to drink some coffee.

 

A 크리스마스에 무슨 선물을 받고 싶어요?

A What do you want for Christmas?

B 예쁜 장갑을 받고 싶어요.

B I’d like some nice looking gloves.



** Check It Out!

 

(1)When the subject is in the third person, -고 싶어하다 is used.

(See also Unit 18. Changes in Parts of Speech 04 -아/어하다)

 

-에릭 씨는 자동차를 사고 싶어요. (X) -> 에릭 씨는 자동차를 사고 싶어해요. (O)

Eric wants to buy a car.

 

(2)Although -고 싶다 cannot be added directly to adjectives, if -아/어지다 is first added to an adjective, making it a verb, then -고 싶다 can be used.

(See also Unit 19. Expressions of State 03 A-아/어지다)

 

-날씬하고 싶어요. (X) -> 날씬해지고 싶어요. (O)

I want to become slim.

 

(3)-고 싶다 can be combined with the particles -을/를 and -이/가.

 

-가족이 보고 싶어요. (O) I want to see my family.

-가족을 보고 싶어요. (O) I want to see my family.



** 오늘의 연습 문제

Today's practice - On Your Own

The following exercise concerns people who have come to Korea.

Look at the picture and fill in the blanks with the appropriate sentences using -고 싶다.

 

(1) ___________________________.

(제주도, 말을 타다)

-> 제주도에서 말을 타고 싶어요.

 

(2) ___________________________.

(가수, 사인을 받다)

-> 가수에게 사인을 받고 싶어요.

 

(3) ___________________________.

(휴대전화, 사다)

-> 휴대전화를 사고 싶어요.

 

(4) ___________________________.

(욘사마, 만나다)

-> 욘사마를 만나고 싶어요.

 

(5) ___________________________.

(쇼핑, 하다)

-> 쇼핑을 하고 싶어요.

 

 

반응형